... | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
archief
Vacuüm Cultuurnetwerk - Archief 2012 Zondag 6 mei 2012 Poëziefestijn Groenmarktkerk Haarlem Thema ‘lijden’ van Kunstenaars Noord-Holland levert verrassende poëzie in Groenmarktkerk Zondagmiddag 6 mei klonken er poëtische geluiden in de Groenmarktkerk van Haarlem. Aan de groepsexpositie van Kunstenaars Noord-Holland was een poëziemiddag gekoppeld met als thema 'lijden'. Vijf dichters betraden het podium van de kerk en brachten een intieme sfeer tot stand in de grote, barok gedecoreerde ruimte. Ongeveer een veertigtal bezoekers genoten van de verstilde wereld van de jonge Haarlemmer Jarl van Marlta, de lichte ironie van Sjoerd van Berkel uit Alkmaar, de wijze melancholie van Dick van Hoeve uit Bergen, de klinkende sonnetten van Scatilli, begeleid op altfluit door een geschoolde Haarlemse muzikante, en de wrange scherpte van Pom Wolf. Het geheel werd opgeluisterd door het zeer jonge trio High in Blue Tomorrows, bestaande uit Nick Didden, Sito Rozema, en Ed van Ettekoven uit Beverwijk die virtuoos nummers van Paul Simon en Pink Floyd vertolkten. Al met al een kwalitatief sterke middag, vakkundig begeleid en gepresenteerd door Alja Spaan, galeriehoudster van galerie 49 te Alkmaar, en beeldend kunstenares Angela Bogaard. De expositie van Kunstenaars Noord-Holland is nog te zien tot en met 23 juni. (foto: Dick van Hoeve draagt poëzie voor in de Groenmarktkerk te Haarlem - SvB 2012) Voor verdere informatie over deelnemers, activiteiten en poëzieuitgaven raadpleeg: www. atelier9en40.nl Vacuüm Cultuurnetwerk - Archief 2010  Literaire avond 'De kleine wind' - afl. 3 - Groote Weiver Wormerveer - 19-11-2010 Thema 'Improvisatie - het omverwerpen van de hedendaagse machtssodomie' m.m.v. dichter Tangverlossing (sensitieve melancholie), Bram van Dijk, Marianne Kruit en de experimentele groep Hoorus. Presentator Cees-Jan Sierhuis noemt het Zaanse Fluxus poëziefestival, dat plaatsvindt op zaterdag 27 november en opent de bijeenkomst met een gedicht over duinen, zandkorrels en het spel van water en wind. Een melancholische tekst over de schepping van kunst uit steen volgt. Bram van Dijk uit Amsterdam leest zelfbewuste poëzie over een liefdeservaring, kerstdag en het ontbrekende glazuurgevoel in Afrika. Een gevoelige presentatie eigen aan de adolescent die de poëtische zijde van zijn persoonlijkheid verkent en zijn levensverhaal in verdichte taal probeert te vangen. De iets oudere Marianne Kruit leest introverte, onderzoekende poëzie in eigen vocabulaire en boeit het gehoor door de hechte eenheid van persoon en werk. Bezoeker Paul Hergaarden draagt de symbolistische tekst De dronken boot van Arthur Rimbaud voor en weet op charmante wijze de barokke metaforen tot leven te wekken. Paul lijkt het te doen om de voordrachtskunst, die door het gehoor als zodanig wordt gewaardeerd. Daarna wordt een Engelstalige tekst met veel gevoel voor theatrale uitbeelding gepresenteerd. De groep Hoorus vat het experiment aan met een performance gebaseerd op de tekst Suboptimalisatie van Vijftiger Bert Schierbeek. Hierna wordt het gedicht Op Zee van Paul van Ostaaijen gebracht waarbij gitarist Jelle Bouwhuis met glissandi, geproduceerd met behulp van een zogenaamde bottleneck , de toon zet. Dichter-performer Sierhuis gehuld in introspectieve, onbenaderbare ernst wordt effectief ondersteund door trommelslagen op de snaredrums van Nausikaa de Blaauw en het melancholisch geblazen euphonium van Hans Brandjes. De eigen tekst Angst volgt begeleid door wringende snaren van basgitarist Jan Sierhuis, melodische ondersteuning van gitarist Jelle Bouwhuis, aangevuld met beschouwelijke geblazen tonen van het euphonium. Geheel volgens de gewoonte van performer CJS wordt er eveneens geïmproviseerd op basis van een losse tekst uit een boek of tijdschrift; dit keer een passage over de geschiedenis van de Roma's, de slavernij die in Roemenië tot 1864 bestond en de jacht op zigeuners door de Spaanse inquisitie. Handig wordt voortgebouwd op het thema. Het gehoor krijgt de suggestie in de toekomst, door een kleine kanteling van het lot, wellicht tot een bedreigde groep te gaan behoren die net als de Romazigeuners als tweederangsburgers wordt  beschouwd. De performer neemt een activistisch-emancipatoir standpunt in en komt op voor de underdog waarbij het ideaal de krachtige stellingname moet legitimeren. Dit lijkt ook wel op de retoriek van de kraakscene na de roerige jaren tachtig. Aan het door het publiek te complementeren gedicht over de 'hedendaagse machtssodomie' kleeft eveneens de sfeer van onvolwassen rebellie zonder een hogere zaak. Het is bezoeker Paul Hergaarden die het lef toont om met de tekst aan de slag gaat en er kritiek op het klakkeloos voor waar aannemen van berichten uit de media aan toevoegt: Hij pleit voor een kritisch individu dat zich niet door de promotionele leus van het systeem een rad voor de ogen laat draaien. Het is geen slecht idee om de taalcreativiteit die tijdens een literaire avond wordt opgewekt in dienst te stellen van een gedachte over de relatie tussen individu en maatschappij. Een sfeer van 'oudbakken' activisme haalt echter het niveau van de bijeenkomst naar beneden. Het risico van al te vrijblijvende geïmproviseerde bijdragen maakt ruimte voor meligheid, balorigheid en decadente nietserigheid. Ontsporing dus. Een verschijnsel dat maar al te vaak optreedt bij poëziebijeenkomsten in het margecircuit of bij zelfgeorganiseerde evenementen in het plaatselijke jongerencentrum. Na de Romatekst wordt het thema 'Angst' verder uitgebouwd tot angst in het persoonlijk leven. Het laatste stuk vrije improvisatie verrast het gehoor met instrumentaal geluid van sopraansax, gitaar en euphonium in afgewogen samenspel. Het duurt enige tijd tot de dichter invalt met zijn persoonlijke, overpeinzende tekst met melancholiek gevoel over de absurditeit van het koesteren van lege platenhoezen, de te vullen leegte, een oproep om nu eens te doen waar je zin in hebt - nog steeds de gekoesterde belofte van de vernieuwing van jeugd, de originele schepping - zwartgebakken pizza's, het landschap van de geïmproviseerde muziek, de ultieme stemming, CJS met opengevouwen platenhoes als een soort mijter op zijn hoofd. Vanuit onpeilbare lyriek naar chaos en tot slot balorigheid, betekenisloosheid, de 'katharsis' waaraan blijkbaar behoefte is, ontwaarding van alle waarden en conventies waarbij de act op het podium als voertuig dient om een vrijheid te bereiken die past bij een dergelijke geestestoestand. De happening van de jaren zestig opnieuw tot leven gewekt. De illusie van een magisch, vrij moment dat achteraf nauwelijks te beschrijven valt. Een soort ontgrenzing of grensoverschrijding die kortstondig als bevrijding ervaren wordt. De climax van de poëzieavond ! John Epke strooit pagina's uit een boek over tuinieren in het rond. Vrouwe Justitia wordt uitgebeeld door een persoon met een emmer over het hoofd. Meligheid alom. Dan is er een kwartier pauze. Hierna begint CJS zijn voordracht met de pakkende poëtische oneliner 'Als jij dan zoveel diepgang hebt mag ik jou dan niet uitwonen ?' Dan is het tijd voor donkere poëzie van een Rasputinfiguur met zwarte bril gekleed in lange zwarte mantel die uit een groot boek zijn onheilstekst voorleest. Tijdens de voordracht blijkt dit echter de duistere knecht van de dichter zelf te zijn; Ferry Sikkens die optreedt in een 'historisch' kostuum met bloemmotief, witte bef en pofmouwen. Deze weet met scherpe analyse zijn eigen levensblues te ontleden en brengt zijn tekst op zelfbewuste wijze met gevoel voor communicatie naar het publiek. Het talent voor zang en gitaarspel is duidelijk wat minder groot. Er rest een karikatuur van een theatraal bedoeld personage. Ook hier een licht-decadente sfeer. Was de hele act een uit de hand gelopen grap ? Zijn er door de optredenden wellicht roesmiddelen gebruikt ? Tot slot is organisator Cees-Jan Sierhuis weer aan het woord. Deze legt zijn bewustzijn in een beschouwelijke tekst over een aangespoelde fles. Een nummer uit het basisrepertoire van de performer waar behoorlijk aan getrokken moet worden om de tekst ook te laten aanspreken bij het gehoor. Er is het risico dat het gehoor mentaal afhaakt door de overdaad aan poëzie en de ontregeling van de improvisatie die uitmondt in een happening. CJS heeft profijt van de door hem gevolgde theatercursus: Hij legt adequate accenten bij de getimede voordracht van zijn tekst. Het scherpslijpen van de tekstbehandeling is noodzakelijk voor het brengen van een overtuigende act. 'De Kleine Wind' zou zich kunnen ontwikkelen tot een broedkamer van voordrachttalent als de organisatie in staat is voorbij de eigen kring te kijken en steeds nieuwe mensen op het podium weet te brengen. Felix Hogeboom Hoorus in kunstenaarsdorp Bergen - 26-10-2010 De experimentele groep Hoorus toonde haar kunsten bij een besloten optreden in een loods, nadat een optreden bij een plaatselijke horecagelegenheid op het laatste moment vanwege organisatorische problemen was afgezegd. Ankerman Cees-Jan Sierhuis, verantwoordelijk voor de poëzie, zette een krachtig, overtuigend verhaal neer, ondersteund door de instrumentalisten Jelle Bouwhuis (gitaar/synths.), Hans Brandjes (euphonium/synths.), Nausika de Blaauw (sopraansax/percussie) en Jan Sierhuis (basgitaar). Het project Hoorus verkeert nog in de opstartfase maar heeft duidelijk aan expressie gewonnen, vergeleken met het vorige optreden in de theetuin bij het festival Vurige Tongen in de kunstenaarsenclave Ruigoord in de zomer 2010. Er is afwisseling en verdieping in het repertoire gekomen en er wordt meer ingespeeld op het publiek. Experimentele acts hebben de neiging om statisch en introvert te worden, met een speelse benadering waarbij een soepele wisselwerking tussen de muzikanten essentieel is kan dit worden voorkomen. Aandachtspunt blijft de volumebalans tussen stem en muzikale omlijsting; bij een dichterlijke performance is het vaak niet zo verstandig om het geluid van een fullsize popband na te streven. Er geldt dan eerder 'minder is meer': intimiteit, verstilling en rust zijn nodig om het gesproken woord - proza en poëzie - op theatrale wijze met muzikale inbedding voor het voetlicht te brengen. Het zou zonde zijn als het huwelijk tussen tekst en muziek uitmondt in een strijd waarbij beide partners elkaar tekort doen. Feitelijk heeft dit te maken met het samenwerkingsvraagstuk waarbij het de opgaaf is individuen samen te laten werken als collectief. Dat groeiproces heeft bij Hoorus nog wel enige tijd nodig, maar ze zijn op de goede weg ! Felix Hogeboom
Literaire avond 'De kleine wind' - afl. 2 - 17-9-2010 - Groote Weiver Wormerveer Enkele Vacuümleden maakten zich verdienstelijk bij de nieuwe reeks literaire avonden in het Groote Weiver in Wormerveer. Sjoerd van Berkel presenteerde zijn intieme dichtwerk en humoristisch light-verse. Cees-Jan Sierhuis was als organisator actief. De klassieke oudheid was het thema van de avond. Vincent Palmboom en Daan van Walraven verzorgden het decor, waarbij videofragmenten uit de films Ben Hur, Odysseus en Satyricon werden vertoond die vaak nogal contrasteerden met de expressie van de optredende dichters. Met veel enthousiasme traden Daan van Walraven, Martin Beversluis, Sjoerd van Berkel, Natasja Groeneweg en John Zwart op met eigen poëzie. Daan, gekleed in een maagdelijk witte romeinse mantel bracht de poëzie van zijn vriend Emiel, donkere fantasie die een eigen leven leidt. Dichter Martin Beversluis uit Tilburg volgt met woordvirtuositeit en diepzinnige, orakelende observaties die met omtrekkende bewegingen voor het voetlicht worden gebracht. Lichtman Palmboom zorgde hierbij steeds voor wisselende lichtintensiteit en -kleur. Sjoerd van Berkel begint met het lezen van een tekst van Gerrit Komrij, uit het tijdschrijft Bzzletin jaargang 1975. John Epke bracht de poëzie van de klassieke lesbische dichteres Sappho met gevoel voor uitbeelding en met het bespelen van het gehoor tot leven. Jacob Passander (performance) en Ditmer Weertman (klarinet) waagden zich op geheel eigen verrassende wijze aan het thema De Grot van Plato. Muzikaal hoogtepunt was het optreden van rapper Haas (Jeroen van Leeuwen), begeleid door zijn vader Ron van Leeuwen op viool, aangevuld met een soundscape opgewekt door een sampler/sequencer.  Een geslaagde avond die zondermeer voor herhaling vatbaar is. FH Er komen nog meer afleveringen van 'De kleine wind'. Zie hiervoor de agenda van Het Groote Weiver: http://degrooteweiver.nl/ Picknick&Poetry - 21-8-2010 Tijdens de derde editie van het evenement Picknick & Poetry, gehouden op een locatie in de Castricumse duinen, pakte de organisatie flink uit met een stevige line-up van dichters die het selecte gezelschap aanwezigen zeker konden boeien. De landelijk bekende Rotterdamse dichter Daniël Dee bracht zijn moderne romantische bespiegelingen met een eigen kijk op het leven van alledag waarbij het gaat om speelse, verrassende associaties en het gebruik van een wisselend perspectief. Het gedicht als taalbouwwerk, opgebouwd volgens eigen logica. Veteraan Pom Wolf - gekend poetryslam-jurylid - dook diep in zijn gevoelige, maatschappijkritische lyriek waarin het spanningsveld tussen het gekwelde individu en het altijdwrede compromis van het collectief speurbaar is. Zaankanter Rob Vos - organisator van het Fluxus-poëziefestival - benutte zijn dramatisch-theatrale talent om met een minimaal gebruik van taal een stemming over te brengen op zijn gehoor. Met doeltreffende inleving wist hij eveneens een omvangrijke tekst van Shakespeare tot leven te wekken. Chapeau ! John Epke koos voor de theatrale onemanperformance, begeleid door een montage van klank en muziek. Vlotte tekstbehandeling ging gepaard met expressiviteit via treffende gebaren en lichaamstaal. Epke, in de rol van poëtische acteur of clown zocht nadrukkelijk contact met zijn gehoor. Daarin is hij met deze act zeker geslaagd.
Mystery-guest, niet vernoemd in het programma, is de Alkmaarse kunstenares en dichteres Agatha Bekker, die haar eigen surrealistisch decor naar de openluchtoptreedplek meeneemt. Met krachtige stem brengt zij gedichten uit meerdere fasen van haar leven die getuigen van een diep gevoel en scherpzinnige observatie. Opvallend daarbij is de verwevenheid met het eigen levensverhaal. Annemarie Kuster, sinds enige tijd lid van Dichterskring Alkmaar, brengt poëzie waarin de verwerking van gevoelens centraal lijkt te staan, waarbij lichtvoetige fantasie soms een glimlach wekt. Ook voor Kuster is het schrijven van poëzie een ontdekkingsreis waarbij ze de identiteit van zichzelf en de ander onderzoekt. Opmerkelijk zijn de kunstzinnig vormgegeven boekjes waarin ze haar verzen presenteert.
Organisator Kees-Jan Sierhuis (dichterskring Zaanstad) treedt naar voren met eigen werk waarin een moeilijke omgang met de menselijke staat van zijn een centraal thema lijkt te zijn. Onderwerpen als milieu en gezond leven worden met ironie benaderd. Sierhuis leest ook gedichten van de Vijftigers Schierbeek en Lucebert die enige vervreemding opwekken vanwege associatief gebruik van taal. Wellicht is de dichter uit op een rebelse benadering van zijn gehoor en streeft hij ontregeling van de zintuigen en het verstand na. Probleem van deze aanpak is dat er na de chaos van de ontregeling ook weer perspectief, betekenis en schoonheid moet zijn omdat het dichterlijk streven anders blijft steken in nihilisme. Hoorus presenteert zich als experimentele groep waarin poëzie wordt omlijst met alternatieve muziek. In de openlucht bij P&P komt het concept niet helemaal uit de verf: Er is te weinig samenhang tussen de muziek en de voordracht van de tekstdichter. De instrumentalisten produceren hun eigen geluid maar de wisselwerking met de poëzie schiet tekort. Het kan zijn dat de groep last heeft van de open ruimte waarin het moeilijk is om de juiste volumebalans tussen stem en instrumenten te bereiken.
Op het eind van het overladen programma is er eigenlijk geen tijd meer voor een jamsessie. Wellicht is het verstandig om bij een volgende aflevering van het evenement wat eerder in de middag te beginnen, enige pauzes in te lassen en voor muzikale intermezzo's te zorgen om te voorkomen dat het gehoor teveel wordt vermoeid door aaneengesloten voordrachten van dichters. Het Picknickidee komt ook beter tot zijn recht als er meer tijd genomen wordt. Een strakkere planning waarbij dichters tien minuten spreektijd krijgen en muzikale intermezzo's een kwartier mogen duren kan ook bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit van het evenement. Dit vraagt dan weer een actievere rol van de presentator. De losgeregelde bijeenkomst zal dan toch enigszins ingekaderd moeten worden. Felix Hogeboom. Vacuüm Cultuurnetwerk - archief 2009 (archief) 13-9-2009  Fruitcompagnie atelier9en40 in Alkmaar Fruitcompagnie speelt een programma met luchtig liedwerk, lyriek in wisselende sferen. Tevens treedt dichter Kees-Jan Sierhuis, afkomstig uit de Zaanstreek, op. Sjoerd, Felix en Jelle heten alle belangstellenden van harte welkom. Fruitcie. : vlnr. Felix,Jelle en Sjoerd Locatie: Atelier9en40. Geestersingel 49, Alkmaar Datum: zondag 13-9-2009 Aanvang: 15.00u (programma ca. 2*45 min. met pauze) Zie ook : Atelier9en40 Picknick&Poetry - 8-8-'09 De 2e editie van P&P was een geslaagd evenement. Uitbreiding van het netwerk gaf meer publiek en deelnemers en bovendien wederom gevarieerde tekstbijdragen. De routebordjes waren zeer duidelijk geplaatst, de organisatie had niets aan het toeval had overgelaten, verdwalen zou geen excuus meer zijn om niet tijdig aanwezig te zijn. De dichters schitterden in een gedreven, enthousiaste benadering van het tekstmateriaal, de muzikanten brachten een ontspannen sfeer en de picknickers genoten van het geboden programma. FH
8-8-2009 Fruitcompagnie bij Picknick & Poetry in duingebied Fruitcompagnie speelt bij het evenement Picknick & Poetry op een geheime locatie in de duinen nabij Heemskerk (vanaf Bakkum - Johanna's hof een half uur lopen door het duin, er is voorzien in routeaanwijzingen). Organisatie: Dichterskring Zaanstad - Cees-Jan Sierhuis.
Beste liefhebber van de schone kunsten, Dichterskring Zaanstad organiseert 8 augustus van 16:00 – 19:00 uur in de duinen van Castricum. Het wordt de tweede keer dat Neerlands meest intieme poeziefestijn plaats zal vinden. In een natuurlijke omgeving ondersteund door het gefluit van de merel en passerende paarden in galop. Het is de bedoeling, dat iedereen zijn of haar eigen picknickmand en kleed meeneemt, gevuld met de favoriete snacks. Momenteel zijn we druk met het opstellen van de line-up en u kunt zich als dichter, muzikant of beoefenaar van een andere kunstvorm aanmelden voor een optreden. Ook wordt waarschijnlijk de eerste gezamenlijke gedichtenbundel van dichterskring Zaanstad gepresenteerd. Vanaf Johanna’s Hof in Castricum, loopt u in een half uur vanaf de parkeerplaats de duinen in naar de open plek in het bos. Of vanaf de parkeerplaats aan de Geversweg in 15 minuten. Parkeer adres: Geversweg (15 minuten lopen) of Johannisweg  (30 minuten lopen) beide te Castricum Let op! Voor dit duingebied, is een geldig toegangsbewijs (€ 1,50 per persoon) nodig. Deze kunnen worden verkregen aan de automaat op de parkeerplaats van Johanna’s Hof. 5-7-2009 Fruitcompagnie bij De Gouden Pet Fruitcompagnie speelt bij het straatmuzikantenconcours De Gouden Pet, gehouden in de monumentale binnenstad van Leiden. Sjoerd van Berkel, Jelle Bouwhuis en Felix Hogeboom brengen smaakvolle muziek en poëzie volgens eigenzinnig recept. Fruitcie. bij De Burcht in Leiden 20-6-2009 Cultureel evenement Met andere ogen - de kunst van het ontmoeten Fruitcompagnie treedt op bij evenement van alternatieve kunstenaarsgroep. Exacte inhoud van dit evenement blijft tot het laatste moment geheim ! Locatie: boven kunstuitleen Alkmaar, naast theater De Vest. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vacuüm Cultuurnetwerk Alkmaar - 2017 |