... | |
Asger Jorn in Cobra Museum Amstelveen (tot 18-1-2015) Asger Jorn expositie Cobra Museum Amstelveen 1-11-2014 TRACES: 100 Years Asger Jorn 28 september 2014 - 18 januari 2015 ‘Traces - 100 Years Asger Jorn’ toont werk van de Deense kunstenaar en denker Asger Jorn (1914-1973) en een aantal werken van tijdgenoten ter gelegenheid van het 100e geboortejaar van Jorn. De tentoonstelling zet het spoor uit naar een tweetal deeltentoonstellingen: ‘Asger Jorn - The Secret of Art’, een unieke schenking van circa 150 werken op papier en ‘A way of Making’, een project van hedendaagse makers Frederique Bergholtz en Maria Pask. Asger Jorn staat bekend als mede-oprichter van onder meer Cobra (1948-1951) en de Internationale Situationisten (1957-1972) en werkte in uiteenlopende media. Daarnaast publiceerde hij gedurende zijn leven 25 boeken en honderden artikelen, waarmee hij niet minder dan een ‘herziening van het filosofisch systeem’ op het oog had. Jorn wist zijn uiteenlopende interesses op organische wijze samen te brengen in een allesomvattende theorie over kunst en het leven, gebaseerd op een zeer uitgesproken idee over de positie van de kunstenaar in de samenleving. Kortom, Jorn liet een spoor na van kunstwerken geschriften, een denkwijze en attitude die tot op de dag van vandaag als inspiratie gelden voor hedendaagse kunstenaars en denkers. ‘Traces - 100 Years Jorn’ is een eclectische tentoonstelling. In een niet-hiërarchische opstelling zijn schilderijen, grafisch werk, muzikale experimenten en keramiek te zien van zijn hand, naast documentatie en publicaties. Asger Jorn, onder een vakpubliek algemeen erkend als een onmisbare schakel in de avant-garde kunst van de 20ste eeuw, is door zijn beweeglijke, associatieve geest en zijn veelzijdigheid een fantastisch voorbeeld van een kunstenaar die eindeloos (her)ontdekt kan worden. Traces biedt daar alle mogelijkheden toe, ook door de ogen van andere kunstenaars. Zo is Jacqueline de Jong (1939) in de tentoonstelling vertegenwoordigd met de installatie ‘Baked Patatoes’, die zij in 2006 in de tuin van Jorns huis in het Italiaanse Albissola maakte. De bezoeker wordt uitgenodigd het spoor van Traces te volgen naar twee andere tentoonstellingen in het kader van 100 Years Asger Jorn.  Ik stond met een notitieblok voor de werken en heb mijn beeld daarvan direct opgeschreven zonder daaraan later iets te veranderen. (SVB) Hij weet het waarom niet – in den beginne was er het beeld, de mens, de zon in de verbeelding, daarna krijgt het werk, zegt hij, mijn vleugels en zet ik de kooi open en vlieg maar weg, mijn schilderij, de wereld in. Geen doel, geen berekening. Je mag leven. *** Carne du tendre 1969 Hee, ik zie een hond, een wolf, twee oren, het knalt van oranje en daar en daar een vogelkop, gestolde grap, een comic, het stroomt, blauwe lijnen, mijn oog, mijn oog, ik kijk zoals jij je penseel liet glijden, hee, hee, daarboven een beest, nog een beest, een hermelijn? *** The awakening 1953 De mens tilt mijn hoofd op, bijna een zon, de dieren uit het bos kijken toe, ze zijn lief hoor, ze bijten niet, het valt me op hoe bruin we zijn, hoe groen het land, bijna een mens, en jij lijkt altijd maar jezelf, een sprookje. *** Les spectateurs et l’assassin de l’urs 1953 Ik zie een kind trekkend aan de arm van zijn moeder, ik zie dat niet echt ik zie zijn vader het kind is net zo groot het wil niet het wil niet het wil niet het wil het kind. ***  Bij een keramische schaal Keramische schaal daarin zouden zijn bananen appels kunnen liggen nu is het een schaal in glas gevangen daarin vliegt een vogel uit het Trias, het Perm of Krijt en tegelijk ontploft ja echt, ik zie een kernbom ik leg mijn mandarijn in een schaal van een blije jongen maar hij kijkt me wel boos aan p a p a         w          a            t                  heb                     je                         gedaan? *** La ville des tours d’ ivoirs  1955 Oogjes priemen, een vrolijke Frans in de stad van de ivoren torens helemaal donker is het alsof je een jongeman ’s nachts lachen hoort in de verte terwijl hij van zijn fiets valt glijdt in de vijver van de notabele. Sjoerd van Berkel | |
Vacuüm Cultuurnetwerk Alkmaar - 2017 |